Laat de wereld maar weten wie jullie zijn en wat jullie willen bereiken. Neem mensen mee in het verhaal, in jullie ambities. Het kunnen potentiële bewoners zijn, geldschieters of mensen die jullie plan verder de wereld in kunnen dragen. Goede communicatie versterkt de band met degenen om jullie heen, zorgt voor loyaliteit en vergroot het vertrouwen in jullie initiatief.
Visiedocument
Politici, financiers en ook toekomstige bewoners willen graag meer weten over je project: wat zie je voor ogen en wat is de meerwaarde die je brengt. Hebben jullie je visie al vastgelegd in een manifest? Zorg voor een A4’tje waarin je jezelf presenteert.
Wijland Woonpioniers heeft een visiedocument geschreven om een locatie te vinden. Het visiedocument richt zich vooral op de locale politiek (gemeentes) en andere betrokkenen. Speerpunt is om de gemeente te inspireren om uit te zoeken of er een locatie beschikbaar gesteld kan worden. Wijland Woonpioniers koos voor de volgende indeling:
- Missie. Dat is een samenvatting van wat je wilt bereiken, zodat de lezer snel snapt waar het over gaat.
- Organisatie. Het begrip ‘wooncoöperatie’ is vaak nieuw voor mensen. Leg dus zo concreet mogelijk uit hoe je organisatie vorm wilt geven. Op de pagina van Basisconstructies staan de belangrijkste vormen opgenoemd.
- Locatie. Waaraan moet de locatie voldoen? Hoe groot moet het zijn? Zoek julliee iets bebouwd of juist onbebouwd? Liever stedelijk of landelijk? Vind de balans: maak het concreet, zodat het eenvoudig is om te zoeken, maar houd ook genoeg opties open.
- Inspiratie. Laat vergelijkbare projecten zien die goed zijn uitgepakt. Dan is de lezer meer geneigd om zijn/haar best voor jullie te doen.
- Aansluiting bij woonvisie, het Groene Akkoord en SDG’s. De overheid heeft vaak haar eigen doelen waar zij rekening mee moet houden. Laat zien dat je project helpt die doelen te behalen. Dan heb je een streepje voor.
- Financieel perspectief. Leg uit dat je al goed hebt nagedacht over hoe jullie dit gaan betalen..
- Pijlers. Laat zien wat eigen is aan jullie project. Wat zijn jullie kernwaarden?
De Huisdieren schreef een visiedocument gericht op een specifieke locatie, namelijk een voormalige kleuterschool waarvoor provincie Gelderland een tender had uitgeschreven. De Huisdieren kozen voor de volgende indeling van het document (ze wonnen er de Gelderse Steengoed Challenge locatie Dieren mee):
- Inleiding. Een paar pakkende zinnen, die inleiden waarom je dit document schrijft.
- Voorstellen. (zowel groep als individu). Het werkt goed om je plan een gezicht te geven, dat maakt het verhaal persoonlijker. Vertel eens: hoe kennen jullie elkaar? Misschien schrijft ieder wel een kort persoonlijk stukje. Foto’s doen het ook goed, vergeet ze niet.
- Visie. Wat zijn je kernwaarden, waar ga je voor, welke meerwaarde hoop je te brengen en voor wie?
- Waarom deze specifieke locatie. Beschrijf waarom juist deze locatie zo goed bij jullie aansluit.
- Verbinding met de gemeenschap. Hebben jullie plannen voor de buurt? Vertel de lezers erover.
- Toekomst. Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Hoe willen jullie de vereniging vormgeven?
- Financiën. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie het kunnen betalen?
- Schetsen verbouwing. Heb je schetsen? Voeg ze bij, een plaatje bij het praatje is altijd leuk.
- Mooie afsluitende woorden. Je wilt tenslotte goodwill kweken.
Tips:
- Vraag om advies bij experts en bij vergelijkbare projecten. Zij helpen je graag verder.
- Zorg dat je document lekker leesbaar is. Dat betekent:
- Maak het persoonlijk. Kies een makkelijke schrijfstijl, zorg voor plaatjes en let op de opmaak.
- Houd het beknopt en duidelijk. De meeste mensen hebben geen zin om lange documenten te lezen.
- Wees volledig. Beknopt is fijn, maar het moet natuurlijk wel alle essentiële informatie bevatten. Stap eens in de schoenen van je lezers. Wat zouden zij graag willen weten?
Website
Je website is je visitekaartje. Zo ben je online vindbaar en weten de mensen waar je voor staat. Er zijn allerlei opties om je website zelf te maken. WordPress is de goedkoopste; Wix, SquareSpace en Jimbo zijn betaalbare en populaire alternatieven.
Voor je begint, bedenk je voor wie je de website schrijft en wat die doelgroepen zouden willen weten. Daarna schets je in grove lijnen wat je op de website zou willen vertellen.
Je doelgroepen zijn:
- Potentiële medebewoners. Zij zijn benieuwd hoe de woonplek eruit zal zien, wat de kernwaarden zijn, hoe je als groep met elkaar om gaat, of je koop of huur nastreeft en liefst ook hoeveel dat dan zou ongeveer zou moeten kosten.
- Geldschieters. Ook geldschieters zijn geïnteresseerd in jullie plannen, zeker als je een crowdfunding start. Zorg ervoor dat ze een goed en gedegen beeld van je project krijgen. Op de website noem je ook de voorwaarden voor de crowdfunding.
- Initiatieven. Andere initiatieven zijn heel benieuwd hoe jullie het aanpakken. Zij lezen graag wat je stap voor stap realiseert.
- Andere geïnteresseerden zoals journalisten, de gemeente en vrienden en familie.
Andere uitingen
Mensen zijn nieuwsgierig. Ze vinden het leuk om bijzondere projecten te volgen. Houd de buitenwereld betrokken door ze regelmatig van het bijzondere op de hoogte te brengen. Daarvoor kun je de volgende instrumenten gebruiken.
- Nieuwsbrief. Schrijf een nieuwsbrief. Degene die zich aanmeldt voor je nieuwsbrief is echt geïnteresseerd. Dat wil niet zeggen dat je hem moet overvoeren met mails. Je mailt alleen als je interessante en relevante berichten hebt.
- Instagram. Veel (jonge) mensen gebruiken Instagram (80% van de tieners en 60% van de 20-ers tot 40-ers). Het is eenvoudig om je doelgroep met Instagram op de hoogte te houden. Laat op je website zien dat jullie te volgen zijn op Instagram. Volg anderen, dan vergroot de kans dat ze jou ook zullen volgen.
- Facebook. Facebook is de social media voor wat oudere gebruikers. Er is ruimte voor wat langere teksten. Je kunt Facebook en Instagram koppelen zodat je in een handeling én op Instagram én op Facebook post.
- LinkedIn. LinkedIn kent een zakelijk publiek. Vertel hen maar over jouw ambitieuze plannen.
- Twitter. Twitter is snel, kort en krachtig. Je hebt 280 tekens om je boodschap te vertellen. Je kunt een (trending) hashtag toevoegen als je een groter publiek je tweet wil laten zien.
- Flyeren. Wil je een diverse samenstelling in je collectief? Flyer eens in buurten waar mensen wonen die ondervertegenwoordigd zijn in jullie groep. Je kunt letterlijk gaan flyeren, of de (buurt)krant benaderen, of iets in de Facebookgroepen van die wijken posten.
Lees ook:
- Voorbeeld: Visiedocument Wijland Woonpioniers
- Voorbeeld: Visiedocument van Huisdieren
- Voorbeeld: Visiedocument van Ecodorp Boekel
- Voorbeeld: Plan van Aanpak & Business Case van de Warren