In een wooncoöperatie heb je meer met elkaar te maken dan de gemiddelde buur. Daarom is het zo belangrijk om zorgvuldig nieuwe bewoners te kiezen. Dat is een belangrijke stap in het creëren van een fijne leefomgeving, die past bij de kernwaarden van je collectief. Op deze pagina vind je handvatten voor het werven van kandidaat-bewoners, mogelijke wervingskanalen en enkele regels bij sociale huur.
1. Bereid je voor
- Stel een bewonersprofiel op en definieer je ideale groepssamenstelling. Op welke vlakken zoek je bewust diversiteit in de groep (bijvoorbeeld geslacht, leeftijd of etniciteit)? En waar zoek je juist de verbinding? Het helpt als je vooraf weet wat je zoekt én als je het hier als groep al over eens bent.
- Richt een procedure in voor de werving en selectie van nieuwe bewoners. Beschrijf bijvoorbeeld:
- Via welke kanalen ga je werven?
- Hoeveel mensen wil je uitnodigen voor een eerste gesprek?
- Is dat gesprek online of op locatie?
- Wil je met meerdere rondes werken?
- Hoeveel tijd wil je met een potentiële nieuwe bewoner kunnen besteden voordat je de keuze maakt?
- Hoe wordt de keuze gemaakt? Moet er unanimiteit zijn?
- Wat zijn de toewijzingscriteria? Houd ze simpel en begrijpelijk. Laat ze aansluiten op je kernwaarden.
- Wie neemt plaats in de toewijzingscommissie? Zorg dat het mensen zijn die afstand kunnen nemen van de persoonlijke belangen van bewoners en die niet bang zijn om een slechtnieuwsgesprek te voeren.
- Maak je gebruik van een wederzijdse proefperiode, denk aan zes maanden? Krijgt de nieuwe huurder een maatje toegewezen?
- Wat is de werkwijze als er een aanmelding is? Wat is de werkwijze als er een woning vrijkomt? Leg het vast.
- Besluit of je een wachtlijst gaat gebruiken. Het voordeel is dat er al een lijst met mogelijk geïnteresseerden is wanneer een van de bewoners vertrekt. Daartegenover staat dat je niet weet of degenen die op de wachtlijst staan dan nog steeds geïnteresseerd zijn.
2. Wervingskanalen
- Kijk eens op woongroep.net. Dat is, zoals zij zeggen, de centrale plek om woonruimte in woongemeenschappen te zoeken of aan te bieden. Op deze site plaatsen collectieven een berichtje als ze een bewoner zoeken. Individuen die op zoek zijn naar een collectief plaatsen er zelf ook berichtjes.
- Op de website van Omslag vind je advertenties en oproepen van en voor mensen die duurzaam willen leven staan.
- In de facebookgroep ‘Gemeenschappelijk wonen / Wooncoöperaties / Woongroepen’ staan regelmatig berichtjes van mensen die een woning zoeken, een woning aanbieden of een nieuw initiatief willen starten.
- Gebruik je eigen netwerk voor je zoektocht naar een nieuwe bewoner of een collectief. Mensen helpen graag, vraag ze gewoon om met je mee te denken. Je kunt je oproep ook plaatsen op je eigen social media.
3. Regels bij sociale huur
- Verhuur je sociale huurwoningen? Dan mag de huur niet hoger zijn dan de liberalisatiegrens (in 2022: € 763,47 per maand), dat is de grens die bepaalt of een woning in de sociale of vrije sector valt
- Verhuur je je woningen met een huurprijs boven deze liberalisatiegrens, dan hoef je geen rekening te houden met externe regels bij de woningtoewijzing.
- Zijn de woningen het eigendom van een corporatie?
- Passend toewijzen houdt in dat inkomen en huur op elkaar zijn afgestemd.
- Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning mag het inkomen vaak niet hoger zijn dan een bepaald bedrag. De laatste regels over sociale huurwoningen vind je op de site van de rijksoverheid.
- De nieuwe bewoner kan in sommige gevallen aanspraak maken op huurtoeslag. Dat kan als het inkomen niet te hoog is en als de rekenhuur niet hoger is dan € 763,47 (de grens in 2022).
De rekenhuur is de kale huur plus de servicekosten die je betaalt. Niet alle servicekosten tellen mee, alleen de 4 servicekosten-posten die meegenomen worden in de huurtoeslag (maximaal € 12 per servicekosten-post).
Lees ook:
- Werving & Woningtoewijzing, verslag kennisdeelsessie